Designul de tip F al unui website

Designul de tip F al unui website se bazeaza pe studii stiintifice care arata ca un user obisnuit se uita la un website dupa un tipar, cel mai adesea fiind tiparul de tip F.Webmasterii si-au dat seama ca prin crearea unui website ce respecta acest tipar pot imbunatati prima aparenta a unui website care, de cele mai multe ori, este cea mai importanta.

Acum sa iti explic tiparul:

  • Vizitatorii incep din partea stanga sus a websiteului
  • Apoi scaneaza partea superioara a websiteului(navigatie, bara de cautare)
  • Apoi merg in jos citind continutul

Gandeste-te ca imaginea de mai sus este scheletul siteului nostru.Daca observi sablonul este exact ca la o carte.Este de sus in jos si de la stanga la dreapta.La acest tip de design sidebarul este scanat foarte sumar de catre un utilizator obisnuit asa ca cel mai adesea nu se adauga adu-ri in acel loc.

  • Logo-ul companiei si meniul ocupa prima si prima oara atentia utilizatorului
  • In structura unde se gaseste continutul imaginile primesc cea mai mare atentie
  • Textul de obicei nu este citit ci doar “scanat” sumar

Aplicarea designului de tip F unui website

Ca si exercitiu prima oara vom schita amplasarea componentelor utilizand desigur designul de tip F.Vrem ca mesajul websiteului sa fie transmis usor si simplu chiar sub logo si meniu fiindca acolo va fi indreptata atentia utilizatorului.

De asemenea oferim vizitatorilor dorinta de a scana continutul prin impartirea acestuia in doua coloane principale…una destinata pentru continutul principal, iar cealalta pentru continutul auxiliar(sidebarul).

Apoi adaugam continut adevarat paginii!

Poti observa ca mesajul website-ului va sarit imediat in ochi.Totusi de obicei acesta este inlocuit cu un ad.

Arata inca destul de sumar dar iti poti face o idee despre cum este indreptata atentia utilizatorului.Prima oara spre logo, apoi spre meniu, apoi spre mesajul website-ului si in final spre continut.Poti observa ca utilizarea unor titluri indraznete amplifica atentia utilizatorului spre continutul website-ului.Chiar daca acestia doar vor “scana” continutul este posibil sa gaseasca ceva interesant.

Incercam sa capitalizam sidebarul prin utilizarea unui ad.

Iar acum sa combinam scheletul unui website de tip F cu sablonul nostru.

Pana acum chiar nu arata rau…ne-am putea gandi la detalii.Si unul din primele detalii care ne vin in minte este sa scoatem utilizatorul din acest tipar care poate fi uneori plictisitor prin adaugarea unor elemente ce nu sunt in concordanta cu acest tipar.

Prin simpla adaugare a unor elemente pozitionate relativ aleator, putem surprinde utilizatorul fancandu-l astfel interesat.Aceasta tehnica merge foarte bine cand ai bucati de continut ce se intind destul de mult(1000, 2000 sau chiar 3000 de px inaltime) prin adaugarea unui element ce nu este in concordanta cu tiparul.Aceasta metoda elimina unul din efectele negative al acestui tip de design:userul devine plictisit rapid.

De ce merge?

Designul de tip F functioneaza prin simplul fapt ca concentreaza atentia utilizatorului sus.Daca ai ceva de spus atunci este foarte bine sa spui in partea superioara a website-ului unde ai cele mai multe sanse de a atrage atentia unui utilizator.

De asemenea acest tip de design este atat de eficient prin simplul fapt ca pentru noi este o rutina sa vedem astfel de designuri.Ca si la carti incepe de sus in jos si de la stanga la dreapta fiind astfel ceva natural si atractiv pentru un user normal.

Unde sa il utilizez si la ce sa fiu atent?

Acest tip de design merge cel mai bine la bloguri, dar trebuie sa fi atent la interesul utilizatorului fata de design.De obicei acest design este plictisitor fiindca este o rutina(in carti, reviste etc.), dar poate fi si o comoara daca este combinat cu metode diferite pentru a spori interesul utilizatorului pe parcursul site-ului.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Send this to a friend